Wypadek, choroba za granicą. Co robić?

Getty Images
Urlop kojarzy nam się z czasem wypoczynku i beztroski. Niestety nawet najbardziej ostrożnym i przezornym może zdarzyć się choroba, wypadek czy inne problemy. Nie jesteś w stanie tego przewidzieć ani ustrzec się przed wszystkim. Warto wtedy zachować spokojną głowę i skorzystać z pomocy, jaką gwarantuje Ci ubezpieczenie kosztów leczenia. Podpowiadamy, co wtedy robić i na co można liczyć mają polisę turystyczną.
Nie ma znaczenia, czy zatrułeś się hotelowym jedzeniem, poślizgnąłeś na schodach, miałeś stłuczkę, w wyniku której boli Cię głowa czy może za długo leżałeś na plaży i poparzyłeś się od słońca. Potrzebujesz pomocy, wizyty u lekarza, leków? Nie wiesz, od czego zacząć szukanie pomocy, do którego gabinetu czy szpitala się zgłosić, jak wezwać pomoc? Spokojnie – od tego jest polisa turystyczna.
W przypadku jakichkolwiek problemów – wyciągasz telefon i kontaktujesz się z Centrum Alarmowym ERGO Ubezpieczenia Podróży pod numerem +48 58 309 11 00. Centrum działa przez całą dobę, 7 dni w tygodniu i jest obsługiwane w języku polskim. Podaj osobie po drugiej stronie swoje imię i nazwisko (plus ewentualnie innych osób poszkodowanych), numer polisy i numer telefonu kontaktowego. Opowiedz, co się wydarzyło, a potem wysłuchaj i odpowiedz na pytania ubezpieczyciela. Pamiętaj, żeby stosować się jego zaleceń, a po wszystkim przekaż wymagane dokumenty (np. rachunki, raporty czy diagnozy).
Najważniejsza rzecz – w miarę możliwości nie zaczynaj działać na własną rękę i zawsze najpierw skontaktuj się z ubezpieczycielem, który wskaże ci, dokąd się udać i jakie podjąć kroki. Dzięki temu masz pewność, że polisa turystyczna w pełni pokryje koszty.
Mam EKUZ, ale nie mam ubezpieczenia, co robić?
Nie wykupiłeś polisy turystycznej, ale masz Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego? To lepsze niż nic, ale wciąż nie zapewniające pełnej opieki. Będziesz mógł dzięki niej skorzystać z bezpłatnej ochrony zdrowia, ale tylko w takim zakresie, jaki refunduje dany kraj (to znaczy, że wizyty u specjalistów, pobyt w szpitalu czy transport medyczny mogą być częściowo płatne przez Ciebie bez możliwości ubiegania się o zwrot kosztów).
Posiadając EKUZ musisz udać się do placówki publicznej służby zdrowia – karta nie obejmie żadnych prywatnych gabinetów ani szpitali. Miej też na uwadze, że skorzystanie z karetki w niektórych krajach nie jest w pełni refundowane. Jeśli masz wątpliwości, gdzie znajduje się publiczna placówka i z czego możesz skorzystać bezpłatnie - zadzwoń na Telefoniczną Informację Pacjenta – 800 190 590. Niestety może to oznaczać długą i żmudną podróż. Dodatkowo pamiętaj, że EKUZ działa tylko w krajach Unii Europejskiej i EFTA. W przeciwnym wypadku będziesz musiał pokryć wszystkie rachunki samodzielnie. Karta najczęściej nie obejmie też transportu do Polski.
To właśnie dlatego zawsze warto przed wyjazdem zadbać o dodatkową polisę turystyczną. Daje ona o wiele większe możliwości, a przede wszystkim zawiera o wiele więcej niż samo pokrycie kosztów leczenia. Nie musisz bowiem radzić sobie sam!
Nie zapomnij skorzystać z pomocnej ręki, czyli assistance!
Jedną z najważniejszych zalet ubezpieczenia jest fakt, że w każdej z polis ERGO Ubezpieczenia Podróży masz także wliczoną usługę assistance. Ta opcja to jak pomocna (i spokojna!) dłoń w kryzysowej sytuacji, która sprawia, że nie zostajesz ze swoimi problemami sam – a w nerwowych chwilach nie ma nic bardziej cennego. W zależności od wykupionego pakietu masz dostęp do pomocy w zakresie podstawowym lub pełnym. Na co możesz liczyć?
W pierwszym przypadku assistance pomoże Ci m.in. zorganizować transport do placówki medycznej, a później powrót z niej - co może być szczególnie ważne, gdy napotykasz na barierę językową. W zależności od przebiegu leczenia, masz także zagwarantowane zakwaterowanie i wyżywienie na czas rekonwalescencji (aż będziesz mógł wrócić do kraju) lub transport na miejsce, z którego możesz kontynuować urlop (np. gdy wycieczka objazdowa pojechała już dalej). W przypadku tragicznych w skutkach wypadków, assistance pomaga także zorganizować transport zwłok lub zagraniczny pogrzeb. Ubezpieczyciel pomoże Ci powiadomić osobę najbliższą o nieprzewidzianych zdarzeniach, np. o pobycie w szpitalu, a przede wszystkim zagwarantuje transport, pobyt i wyżywienie osoby towarzyszącej, jeśli Ty trafisz do szpitala.
Jeśli wykupiłeś Assistance pełny to dodatkowo (poza wyżej wymienionymi), ubezpieczyciel zorganizuje teleporadę w celu uzyskania recepty na zaginione leki. Pomoże zorganizować pomoc psychologiczną lub psychiatryczną, a także wtedy, gdy Twój samolot czy inny transport będzie opóźniony powyżej 5 godzin. Assistance pełny gwarantuje również zwrot kosztów rozmów telefonicznych z Centrum Alarmowym oraz przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej do 48 godz.
Dlatego, jeśli planujesz podróż, to nie zastanawiaj się, tylko już teraz wybierz odpowiednią dla siebie polisę turystyczną. Kup ubezpieczenie i jedź na wakacje ze spokojną głową!